From Nokia’s Snake Game To Supercell, Finland’s Gaming Industry Is Serious Business | TechCrunch

According to a report from 2015, 179 game studios have been established between 2011 and 2014 and 69% of the Finnish game studios are less than five years old. Turnover has been growing steadily with the industry hitting a $1 billion mark in 2014, a relatively moderate increase from 2013, but a significant one compared to $250 million in 2012.

With Supercell and Rovio leading the pack

http://techcrunch.com/2016/02/10/from-nokias-snake-game-to-supercell-finlands-gaming-industry-is-serious-business/

Posted from WordPress for Android

5 Comments

  1. Tomi Engdahl says:

    Will the next Finnish game hit? Supercel mobile game is now distributed worldwide

    Super Cell has released a new worldwide Clash Royale game . It is the first company to publish the game after March 2014. Clash Royale is only the fourth game, which was established in 2010 Supercell is released.

    Finnish mobile gaming giant is known for strict release policy, where it releases the global release just a potential one billion turnover capable products. Games are tested in selected markets, which game developers can make accurate estimates of the games Return-that is, the expectations about how long the players enjoy themselves on the game and how much they use the money.

    Micro Premium mobile games are free to download, but players are offered the right money to speeding up the progress of the game. The aim is for players to commit to the game even years, and that the greatest possible number of them would also like to use the money game hobby.

    Supercel turnover in 2014 was EUR 1.5 billion. The 2015 figures are not yet published.

    Source: http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/syntyyko-seuraava-suomalainen-pelihitti-supercellin-mobiilipeli-on-nyt-jakelussa-maailmanlaajuisesti-6309314

    Reply
  2. Tomi Engdahl says:

    Dean Takahashi / VentureBeat:
    With just 3 games, Supercell made $924M in profits on $2.3B in revenue in 2015
    http://venturebeat.com/2016/03/09/with-just-3-games-supercell-made-924m-in-profits-on-2-3b-in-revenue-in-2015/

    Reply
  3. Tomi Engdahl says:

    Rovio is listed on the stock exchange – worth up to two billion euros?

    Rovio plans to be listed on the stock exchange, says Kauppalehti. According to Rovio’s CEO Kati Levoranta , the company’s past performance suggests growth potential in the future.

    Rovio’s annual net sales and EBITDA are expected to grow significantly in 2017 compared with 2016.

    Source: http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/rovio-listautuu-porssiin-arvo-jopa-kaksi-miljardia-euroa-6673843

    Reply
  4. Tomi Engdahl says:

    Tuomas Forsell / Reuters:
    Angry Birds maker Rovio sets price range for IPO at €10.25-11.50 per share, which would value the company between €802-896M, or $955.34M-$1.07B
    http://www.reuters.com/article/us-rovio-ipo/angry-birds-maker-rovio-sets-price-range-for-1-billion-ipo-idUSKCN1BQ0VR?feedType=RSS&feedName=technologyNews

    Reply
  5. Tomi Engdahl says:

    Nokia kaupitteli aikoinaan pelipuhelinta vähäpukeisten naisten avulla – seurauksena oli miljoonia maksanut katastrofi
    https://yle.fi/a/74-20053557?fbclid=IwAR1pFe6ejHy5ajBeHt-ouJaou71yiVRDXYkVnLdSPSNsScW0aQqMxu3iWZA

    Nokian N-Gagen piti mullistaa pelikonsolien markkinat 2000-luvun alussa ja kukistaa Nintendo. Tampereen Vapriikissa avautuva näyttely pureutuu laitteen flopin syihin.

    Joulukuussa 2003 Nokialla kihistiin innosta. Yhtiö oli lanseerannut markkinoille aivan uudenlaisen pelipuhelimen. Sen nimi oli N-Gage.

    Tavoitteet olivat suuret. Uuden pelipuhelimen piti haastaa ja ajan myötä myös ohittaa itsensä Nintendo, joka tuohon aikaan dominoi pelilaitemarkkinoita.

    Nokialla haluttiin 2000-luvun alussa kiivaasti kehittää monitoimilaite. Yhtiössä visioitiin, että matkapuhelin olisi enemmän kuin laite, jolla voi soittaa. Suurin osa kehitystyöstä tehtiin Tampereella.

    – Silloin elettiin ikään kuin älypuhelinten esiaikaa. Nokia oli hyvin hereillä siitä, miten monet laitteet tulevat yhdistymään yhdeksi, sanoo Museokeskus Vapriikin tutkijana työskentelevä Niklas Nylund.

    Soitellen sotaan
    Käyttäjiltä alkoi tulla nopeasti kriittistä palautetta.

    Yhtenä syynä oli se, että pelin vaihtaminen laitteeseen tarkoitti lähes koko laitteen purkamista. Näyttö oli pieni, ja puhelinkäytössä laite piti painaa ohut sivu korvaa vasten, sillä kaiutin oli sijoitettu siihen.

    Pelipuhelimen muistikorteille tallennetut pelit olivat myös laittomille pelikopioijille helppo markkina.

    Siitä huolimatta tuotetta markkinoitiin näyttävästi, jopa ronskisti. Niklas Nylundin mukaan N-Gagen markkinointi oli hyvin toksista.

    – Puhelinta markkinoivat erilaisissa tapahtumissa ryhmä vähäpukeisia ”booth babeseja” eli myyntityttöjä.

    Nokia yritti kehittää N-Gage -tuoteperhettä usean vuoden ajan. Lopulta koko hanke päätettiin ajaa alas vuonna 2009.

    On arvioitu, että hankkeesta tuli Nokialle noin 250 miljoonan euron tappiot. Alkuperäistä N-Gagea myytiin noin miljoona kappaletta, mutta siitäkin määrästä suuri osa meni Kiinan ja kehitysmaiden halpamarkkinoille.

    Tutkija Nylund arvioi Nokian lähteneen soitellen sotaan.

    Nylund on pannut merkille, että hankkeen epäonnistumisesta on syytetty suunnittelijoita ja insinöörejä.

    – Suurin ongelma oli se, että lähdettiin keskeneräisillä tuotteilla markkinoille. Se sulki potentiaalisia asiakkaita ulkopuolelle: konseptia suunniteltiin liikaa nuorille miespelaajille.

    – Totesimme yhdessä, että tämä on jäänyt hyvin vähälle käsittelylle. Lähdimme purkamaan ongelmaa: näyttelyn ydin oli rakennettava sille kysymykselle, että miksi tuote epäonnistui.

    Kaksi vuosikymmentä myöhemmin voi ajatella, että N-Gage oli monella tavalla jopa aikaansa edellä. Nokian kalliin flopin jälkeen Suomeen syntyi mobiilipeliosaamista, kuten Rovion Angry Birds ja Supercellin Clash of Clans.

    – Kiirehtiminen, suunnitteluvaiheen puutteellisuudet ja yksipuolinen markkinointi johtivat sitten siihen, että N-Gagelle kävi miten kävi.

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*