Newsgroups: sfnet.harrastus.audio+video
Subject: Re: Pitkat piuhat
References: <[email protected]>
	<[email protected]>
Mikko J�rvikivi  writes:

> > Tassa tapauksessa RCA kaapelin pituudeksi tulisi n. 8m. Muodostuuko
> > tuolalinen pituus ongelmaksi ja mistahan tuon pituista laadukasta
> > kaapelia mahtaa saada vai kannattaako kaapeli tehda itse esim jostain
> > antenni kaapelista tms. liittamalla sen paihin RCA-liittimet. Olisiko
> > hyva vaihtoehto ostaa Biltemasta kaksi 5metrin kaapelia ja siihen
> > valiin naaras-naaras palikka?

Digitaali��nelle tuollainen antennikaapelina k�ytetyt 75 ohmin 
koaksiaalikaapeli on oikeaa johtia.
 
> Jos k{yt{t ihan peruspiuhaa � la Mustp|rssi niin ongelmia saattaa synty{,
> varsinkin jos jatkat johtoa. 

Pit�� paikkaansa.

> Noin pitk{ll{ vedolla paras vaihtoehto on
> varmaan hommata jotain suojattua piuhaa ja juottaa siihen RCA:t p{ihin.

Tuo m��ritelm�si "jotain suojattua piuhaa" ei kyll� t�yt� hyv�n kaapelin
vaatimuksia, koska se � la Mustp�rssi -piuhakin mahtuu tuohon antamaasi
m��ritelm��n. Se on kasattu jostain halvasta suojatusta kaapelista.
Ei elektroniikkakaupoista saatava halvin suojattu kaapeli ole
sen parempaa tai huonompaa kuin nuo halvat RCA-piuhat.

Digitaaliaudiopiuhoissa tyypillinen signaalin pilaaja ovat signaalin
heijastumiset, eiv�t kaapelin kuoren l�pi tulevat h�iri�t. 
Itse asiassa ulkoiselta h�iri�suojaukselta tuollaiselta 
digitaalikaapelilta vaaditaan paljon v�hemm�n vaimennusta ulkoisia
h�iri�it� vastaan kuin nanalogista audiosignaalia siirt�v�lt�
audiokaapelilta. Sellainen kaapeliin p��ssyt h�iri�, joka kuuluisi
linjatasoisessa analogiasignaalissa selv�sti (ainakin hiljaisissa
kohdissa) ei viel� riit� muuttamaan digitaalisignaalin bittej�
v��r�ksi.

Koska digitaalilit�nn�iss� liikkuvien signaalien taajuus on useita
megehertsej�, alkavat kaapeleissa esiintyv�t signaaliheijastukset
sotkemaan signaalin jo muutamien metrien kaapelinpituuksilla,
jos impedanssisovitukset on pieless�. Analogisissa audiosignaaleissa
heijastukset eiv�t tule ongelmiksi kun vasta satojen metrien matkoilla.

Eli analogista audiosignaalia siirrett�ess� kaapelilta vaavitaan
mahdollisimman hyv�� h�iri�vaimennusta ulkoisia h�iri�it�
vastaan, jotta ulkoiset h�iri�t eiv�t kuulu signaalissa.
Kaapelin impedanssille ei ole merkityst�, koska kaapeli on
signaalin aallonpituuten n�hden normaaleissa audiosovellutuksissa
aina lyhyt.

Digitalaisignaalin siirttossa ulkoiset h�iri�signaalit, joiden
amplitudi on murto-osa digitaalisignaalin amplitudista eiv�t
mitenk��n vaikuta miten siirrett�v� data tulkitaan vastaanottop��ss�.
Vastaanottop��n signaalin tulkitsemista h�iritsee taas, jos
kaapelissa olevassa signaalissa on paljon heijastuksia.
Kaapelin impedanssin ja p��ss� olevien laitteiden imepdanssien suhde
m��rittelee miten paljon signalia heijastuu takaisin kaapelin
p�ist� (jos ovat tarkaan samat, ei mit��n heijastu, vaan kaikki
signali menee n�tisti l�pi). Kaapelin impedanssi alkaa tulla 
merkitt�v�ksi, kun kaapeli on pidempi kuin kymmenesosa kaapelissa
liikkuvan signaalin allonpituudesta. T�t� lyhyemmill� et�isyyksill�
kaapelin impedanssilla ei ole pahemmin merkityst�. 

Eli pitkiss� digitaalisignaalin siirroissa kaapelin impedanssi
kannattaa olla oikea ja kaapeli olla kohtuullisesti suojattu
(ei vaadita mit��n huippusuojausta).

-- 
Tomi Engdahl (http://www.iki.fi/then/)