Newsgroups: sfnet.harrastus.audio+video,sfnet.harrastus.musiikki.tekeminen Subject: Re: DI-boksi ja impedanssi References: <[email protected]> "Nimi"writes: > Mit� tarkoittaa impedanssi selkokielell�? S�hk�ist� vaihtovirtavastusta nimitet��n impedanssiksi (tunnus Z). Se on ik��n kuin resistanssi jonka vaihtovirtapiiri n�kee. Impedanssin SI-j�rjestelm�n mukainen yksikk� on ohmi. Impedanssi on pitk�lle vastaavaa vaihtos�hk�lle kuin resistanssi tasas�hk�lle. Vaihtos�hk�n tapaukessa impedanssi koostuu kytkenn�n resistanssien, kapasitanssien ja resistanssien vaikutuksesta. Jos vaihtos�hk�kuormana on vain pelkk� vastus (ei kapasitanssia tai induktanssia), niin sen impedanssi on sama kuin vastuksen resistanssiarvo. Esimerkiksi 1000 ohmin ideaalisen vastuksen resistanssi on 1000 ohmia ja impedanssi on 1000 ohmia. Jos kytkenn�ss� on vastuksen lis�ksi kapasitanssia ja/tai induktanssia mukana, niin sitten kytkenn�n impedanssi on jotain muuta kun tasaj�nnitteell� mitattu resistanssi, ja yleens� muuttuu tuntuvasti taajuuden mukaan. Monimutkaisemman vaihtovirtapiirin osan impedanssi riippuu resistanssin lis�ksi kapasitanssin ja induktanssin aiheuttamasta reaktanssista (t�m� reaktanssi viahtelee tyypillisesti taajuuden mukaan). Impedanssi on kompleksisuure eli sill� on vaihekulma ja suuruus (amplitudi), mutta yleens� riitt�� tiet�� klun tunnetaan vain impedanssin suuruus. Impedanssik�sitett� k�yte��n my�s siirtolinjojen yhteydess�. Impedanssi on erityisesti siirtolinjoille m��ritetty ominaisuus, joka kertoo s�hk�kent�n ja magneettikent�n voimakkuuksien suhteen niiden edetess� siirtolinjalla. Siirtolinja n�kyy siihen liitetylle pirille samalla tavalla kuin siirtolinjan impedanssin synnytt�v� mik� vaan muu piiri. > Ent�s mihin tarvitaan DI-boksia? DI-boksin tarkoituksena on muuttaa suhteelisen suuri-impedanssinen balansoimaton signaali (mit� l�htee normaaleista soitintlaitteista) balansoiduksi pieni-ipmesignaaliksi joka kulkee hyvin pitki�kin matkoja mikrofonikaapelia pitkin. Jos balansoimaton suhteellisen suuri-impedansesta l�hteest� per�isin oleva balansoimaton signaali sy�tett�isiin pitk��n kaapeliin (kymmeniss� metkeiss� paljon kapasitanssia) niin korkeat ��net tuppaavat vaimenemaan ja ��neen p��see helposi hurinaa. Kun signaali l�hetet��n mikrofonikaapeliin (kierretty suojattu pari) balansoituna ja toisessa p��ss� on balansoitu vastaanotin (mikrin mikrofonitulo), niin saadaan oikein hyv� h�iri�sieto (ei tule helposti hurinoita ja muita h�iri�it�). Matala l�ht�impedanssi v�hent�� my�s h�iri�herkkyytt� ja v�hent�� kaapelin kapasitanssin aiheuttamaan korkeiden ��nien vaimenemista (200 ohm DI boxin l�ht�impedanssilla vaikutus korkeisiin ��niin kymmenesoa verratuna 2 kohm impedanssiseen laitel�ht��n). Hurinoita v�hent�� my�s monen DI-boxin tarjoama galvaaninen erotus tulon ja l�hd�n v�lill� (ei maalenkkihurinoita). Joissain Di bokseissa optioita sovittaa erilaisia signaalitasoja mikserilel sopivaksi (esimerkiksi tulot linja- ja kaiutintasoisille kymmenien volttien signaaleille). > K�sitt��kseni kitaran/basson ja > mikserin v�liin, mutta min� en huomannut mit��n eroa, kun kokeilin > kytke� suoraan mikseriin tai DI-boksin kautta. Lyhyill� kaapeleille kun kaikki laitteet on samassa s�hk�nsy�t�ss� ei eroa pit�isi ollakaan kuultavissa. DI-boxin k�ytt� muodostuu k�yt�nn�ss� v�ltt�m�tt�m�ksi kun lavan ja miksaamon v�liss� on kymmeni� metrej� kaapeleita ja s�hk�tkin tulee v�h�n eri reitti� lavalle sek� miksaamoon. Ja lavan vieress�/edess�/p��ll� kymmeni� kilowatteja himmentimen per�ss� olevia valaisimia... -- Tomi Engdahl (http://www.iki.fi/then/) Take a look at my electronics web links and documents at http://www.epanorama.net/