Newsgroups: sfnet.harrastus.audio+video
Subject: Re: Digitaalisiirrosta (oli Re: HIGH-END kuunteluraportti)
References: 
	<[email protected]><[email protected]>
	<[email protected]>
	<[email protected]>
	 
	 <[email protected]>
From: Tomi Holger Engdahl 
Date: 16 Apr 1999 13:41:59 +0300
Message-ID: 
Organization: Helsinki University of Technology, Finland
Lines: 26
X-Newsreader: Gnus v5.3/Emacs 19.34
[email protected] (Paul Keinanen) writes:
> Ainakin Ken C. Pohlmann v{itt{{ kirjassaan Principles of Digital Audio
> (toinen painos 1989 sivut 169-170), ett{ AES/EBU subframen
> kokonaispituus on 32 bitti{, josta synkronointikuvio vie 4 bitti{,
> seuraavat 4 bitti{ ovat lis{datalle tai 24 bittisi{ n{ytteit{ varten,
> varsinainen n{yte 20 bitti{, jota seuraavat V (audio sample validity),
> U (user bit data), C (audio channel status) ja P (subframe parity)
> bitit. K{yt|ss{ pit{isi siis olla parillinen subframe parity. 

Niinp� n�ytt�� lukevan aihepiirin dokumenteissa. Oli tuo pariteettiasia
p��ssyt unohtumaan eik� sattunut silm��n taas dokumentteja selatessa.
Kiitokset korjauksesta.

> Pariteettitarkistus on aivan riitt{v{ tarkistusv{line t{m{ntyyppiselle
> tiedonsiirrolle, jossa bittivirheet ovat hyvin harvinaisia.

Kyll� paritettitarkastu riit��� t�ll�isess� siirrossa ihan kivasti.
Jos noita pariteettivirheit� alkaa ilmesty�, niin se on sitten
merkki siit�, ett� jotain on pieless� ja kannattaa alkaa tarkistaa
laitteiden ja johdotusten kuntoa. Pariteettitarkastus ei
ole mitenk��n vedenpit�v� tarkistus, kun kahden bittivirheen sis�lt�v�t
keykset menee tuosta n�tisti l�pi. Mutta kyll� se noita virheit� l�yt��
aika hyvin kuitenkin (1 bitin virheet, 3 bitin virheet jne).

-- 
Tomi Engdahl (http://www.iki.fi/then/)